Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
28-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
wiz. PKP Intercity
Znamy już firmy, które zgłosiły się w przetargu na zakup od 42 do 72 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. To trzy znane światowe koncerny, których pociągi wożą pasażerów od lat.

Przetarg na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich utrzymania, PKP Intercity ogłosiło w październiku tego roku. Państwowy przewoźnik w ramach tzw. prawa opcji może zamówić kolejne 30 składów.

Po przesunięciu terminu spowodowanego m.in. dużą liczbą pytań od producentów, w środę (27 listopada) miało nastąpić otwarcie ofert. Jednak PKP IC do końca dnia nie zamieściło takiej informacji na swojej platformie zakupowej.

Alstom, Siemens i Stadler w grze o piętrusy dla PKP IC

Dopiero w czwartek, 28 listopada PKP Intercity przekazało informację, którzy producenci są zainteresowani kontraktem. Postępowaniem w trybie dialogu konkurencyjnego zainteresowani są:
  1. Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce;
  2. Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto-Hahn-Ring, Monachium;
  3. Alstom Polska S.A., Warszawa.
Ponieważ nie znamy szczegółów, a przewoźnik o nich nie informuje, możemy jedynie przypuszczać, jakie pojazdy wchodzą w grę. W przypadku Stadlera mogą być to składy Kiss, montowane w Siedlcach. Siemens mógłby zaproponować pociągi Desiro HC. Natomiast Alstom - Coradię Max, która produkowana jest w Chorzowie.

PKP Intercity szykuje się do liberalizacji rynku kolejowego

Jak informuje PKP Intercity, postępowanie na zakup nowoczesnych pociągów piętrowych wynika z rosnącego zainteresowania podróżami dalekobieżnymi. PKP Intercity, by konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje pojazdów mogących pomieścić co najmniej 500 podróżnych oraz zapewniających komfortową i szybką podróż. Z założenia te pociągi mają rozwijać prędkość minimalną 200 km/h.

Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM.

PKP Intercity zaplanowało kupno 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55 proc. to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Podróż na pokładzie "piętrusa"


W piętrowych pociągach pasażerowie będą mogli skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, WiFi, gniazdka elektrycznego i USB. Komfort podróży zapewni też klimatyzacja. Bezpieczeństwo podróży zapewni system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny.

Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, a także przestrzeń dla dzieci. Na pokładzie zainstalowane zostaną maszyny vendingowe, zostanie wyznaczona też przestrzeń do spożycia posiłków. Znajdą się również miejsca na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia.

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne będą kursować w kategorii ekonomicznej, czyli InterCity (IC). PKP Intercity zaznacza, że będą przeznaczone do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: ponad 16,5 mld dla polskich producentów

Tabor i technika

PKP Intercity: ponad 16,5 mld dla polskich producentów

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

DM90 jednak na „Szczelińcu”. Dlaczego?

Tabor i technika

DM90 jednak na „Szczelińcu”. Dlaczego?

Michał Szymajda 20 listopada 2024

Spalinowymi SD85 także w ramach TLK Sudety

Tabor i technika

Spalinowymi SD85 także w ramach TLK Sudety

Michał Szymajda 19 listopada 2024

Zobacz również:

PKP Intercity: ponad 16,5 mld dla polskich producentów

Tabor i technika

PKP Intercity: ponad 16,5 mld dla polskich producentów

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

DM90 jednak na „Szczelińcu”. Dlaczego?

Tabor i technika

DM90 jednak na „Szczelińcu”. Dlaczego?

Michał Szymajda 20 listopada 2024

Spalinowymi SD85 także w ramach TLK Sudety

Tabor i technika

Spalinowymi SD85 także w ramach TLK Sudety

Michał Szymajda 19 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5