Znamy już firmy, które zgłosiły się w przetargu na zakup od 42 do 72 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. To trzy znane światowe koncerny, których pociągi wożą pasażerów od lat.
Po przesunięciu terminu spowodowanego m.in. dużą liczbą pytań od producentów, w środę (27 listopada) miało nastąpić otwarcie ofert. Jednak PKP IC do końca dnia nie zamieściło takiej informacji na swojej platformie zakupowej.
Alstom, Siemens i Stadler w grze o piętrusy dla PKP IC
Dopiero w czwartek, 28 listopada PKP Intercity przekazało informację, którzy producenci są zainteresowani kontraktem. Postępowaniem w trybie dialogu konkurencyjnego zainteresowani są:
- Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce;
- Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto-Hahn-Ring, Monachium;
- Alstom Polska S.A., Warszawa.
Ponieważ nie znamy szczegółów, a przewoźnik o nich nie informuje, możemy jedynie przypuszczać, jakie pojazdy wchodzą w grę. W przypadku Stadlera mogą być to
składy Kiss, montowane w Siedlcach. Siemens mógłby zaproponować
pociągi Desiro HC. Natomiast Alstom -
Coradię Max, która produkowana jest w Chorzowie.
PKP Intercity szykuje się do liberalizacji rynku kolejowegoJak informuje PKP Intercity, postępowanie na zakup nowoczesnych pociągów piętrowych wynika z
rosnącego zainteresowania podróżami dalekobieżnymi. PKP Intercity, by konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje pojazdów mogących pomieścić co najmniej 500 podróżnych oraz zapewniających komfortową i szybką podróż. Z założenia te pociągi mają rozwijać prędkość minimalną 200 km/h.
Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM.
PKP Intercity zaplanowało kupno 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55 proc. to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Podróż na pokładzie "piętrusa"W piętrowych pociągach pasażerowie będą mogli skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, WiFi, gniazdka elektrycznego i USB. Komfort podróży zapewni też klimatyzacja. Bezpieczeństwo podróży zapewni system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny.
Pojazdy
będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, a także przestrzeń dla dzieci. Na pokładzie zainstalowane zostaną maszyny vendingowe, zostanie wyznaczona też przestrzeń do spożycia posiłków. Znajdą się również miejsca na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia.
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne będą kursować w kategorii ekonomicznej, czyli InterCity (IC). PKP Intercity zaznacza, że będą przeznaczone do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.